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Aktuelles

Hier finden Sie Neuigkeiten und Informationen aus Österreich, Europa und der Welt zu aktuellen Entwicklungen unter anderem in den Bereichen »Public Value«, »öffentlich-rechtliche Medien«, sowie »Qualitätsjournalismus«.
 
2016-09-19

According to the Guardian, the UK media industry continues to struggle with gender equality. In the article “Five strategies for creating gender equality in the media”, highlights crucial strategies to make the media sector more inclusive. According to the article a research by non-profit organisation Catalyst found that companies with a high number of women in senior leadership roles outperform those with lower rates of women; in other words, gender equality benefits the business. According to the Guardian, including news about and for women, assuring strong commitment from the management department and assuring women occupy roles in the senior position, contributes to make the industry more inclusive.

On the other hand in Austria, according to the annual gender equality report, ORF reports a static increase of female employees. The gender equality report highlights that in 2015 43,3% of the ORF employees were female, which demonstrates the great importance ORF lays on gender equality. With company internal formulated strategies and tactics ORF attempts to overcome the issue of gender inequality.

[See full story in The Guardian]
 
[ORF Gleichstellungsplan 2016]

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2016-09-19

Dunja Mijatovic, the OSCE Representative on Freedom of the Media, indicates that the mass cancellation of broadcasting licenses, criminal investigations of hundreds of journalists and blocked websites are severe challenges to freedom of expression and media in Turkey. According to the press release of the OSCE, Dunja Mijatović mentions that democratically elected governments must be safeguarded however in turn have to protect media freedom and additionally support the role journalists play in ensuring and strengthening democracies. The representative emphasizes on the fact that due to the difficult times in Turkey, the authorities need to ensure media freedom offline and online in line with their international commitments.

[Full Story here]

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2016-09-19


Marty Rudoy, Blogger from the Huffingtonpost, claims that media encourages terrorists by taking their words without question. In the blog post Marty Rudoy mentions that terrorists use the media to communicate with their followers, recruits and potential targets. According to the blog post terrorist actions have limited consequences if they cannot get their message out. Marty Rudoy mentions that terrorism is a communication strategy of choice. According to the blog article in the Huffingtonpost Western media encourages terrorists through its choice of coverage and the used language. The blog article discusses the language Western media uses to cover terrorist attacks.

[Full story here] 



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2016-09-19


In einem aktuellen Artikel vergleicht Heise Online die Berichterstattung in den Sozialen Medien mit jener im Fernsehen und kommt dabei zu dem Schluss, dass Fernsehsender im Bereich der Schnelligkeit kaum mit den sozialen Medien konkurrieren können. "Die sozialen Medien sind natürlicher schneller. Auch CNN kann nicht mit Facebook Live mithalten", bestätigt etwa der Kommunikationswissenschaftler Julius Reimer vom Hans-Bredow-Institut für Medienforschung in Hamburg. Dennoch sieht Kai Gniffke, Erster Chefredakteur von ARD-aktuell, in einem Interview mit der Frankfurter Allgemeinen Zeitung keine Kapitulation der traditionellen Medien vor den sozialen Netzwerken - denn „Schnelligkeit ist eben nicht alles“.

Im Konkurrenzkampf mit den sozialen Medien stellt für Gniffke die Beschleunigung der Informationen nicht die größte Bedrohung für die traditionellen Medien dar. „Die Herausforderung liegt eher in der Masse von Informationen, die mit Handy-Videos von Internetnutzern dazugekommen sei“, glaubt er. Medienforscher Reimer sieht hier ebenfalls ein Problem: In sozialen Netzwerken verbreiteten sich Gerüchte genauso schnell wie Fakten, das gilt auch für falsche Videobilder. Im Gegensatz dazu müssen die Redaktionen Informationen und Videomaterial erst sichten, verifizieren und einordnen, sagte Reimer. Sein Credo: Mehr zu bringen als nur die Bilder braucht etwas Zeit, schafft dafür aber mehr Authentizität.


[Zum Artikel]



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2016-09-16


The BBC Media Action has published a new research report regarding refugees and their communication requirements. According to the report, since 2015 more than a million women, men and children have undertaken journey to reach European countries, using unofficial migration routes across the Mediterranean Sea and south-east Europe. The report highlights that these people show diversity in the aspects of nationalities, languages, social status, levels of literary and access to technology. According to the report these people have one common aspect- they require information to make decisions about their next step, in order to remain safe and meet their minimum needs. The study shows a snapshot of refugees’ experiences about communication and information at different points on their journey. The BBC Media Action study found that refugees need to know: whether borders were open, what was going to happen next, and what is the asylum process? The report highlights that refugees need to have a focal point in camps, where someone, who can speak their language, can give them legal advice and provide them information about the current situation.

[See full story here]

Check out [TEXTE 16] for more interesting stories on this topic.

 


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Public Value Bericht 2017/18 »Der UNTERSCHIED«
Warum macht der ORF mehr als einen Unterschied?
Der Public-Value-Report 2017/18 gibt Antworten: 55 Stimmen aus dem ORF, sowie Beiträge von Expert/innen zur öffentlich-rechtlichen Medienqualität.

[Zum Download]

Public Value Bericht 2017/18 »Das Handbuch«
Der ORF macht mehr als einen Unterschied. 55 Cent erhält der ORF pro Tag und Betragszahler/in. 55 Qualitätsunterschiede dokumentieren, wofür der ORF dieses Geld verwendet, was der ORF leitet und wie er Ihnen nutzt. Nachzulesen im Public Value Handbuch 2017/18.




#Next Generation
Die Videoreihe „Next Generation“ ergänzt die Aussagen der ORF-Mitarbeiter/innen zu Medienqualität und -zukunft im Public Value Bericht 2016/17. Dazu hat das Public Value Kompetenzzentrum einige der jüngsten ORF-Mitarbeiter/innen gefragt, welche Erwartungen, Ansprüche und Forderungen sie an ein öffentlich-rechtliches Medium stellen – und wie Medienqualität im digitalen Europa produziert werden kann. Mehr dazu auf dieser Website.

[Zu den Videos]


Das Geheimnis der Farben
Fünf Qualitätsdimensionen und insgesamt 18 Leistungskategorien definieren ORF Public Value: abgeleitet aus dem ORF-Gesetz, den ORF-Programmrichtlinien, den ORF-Leitlinien sowie den aktuellen Anforderungsbedingungen in Gesellschaft und Medienentwicklung. [mehr]



Public Value Bericht 2017/18