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Aktuelles

Hier finden Sie Neuigkeiten und Informationen aus Österreich, Europa und der Welt zu aktuellen Entwicklungen unter anderem in den Bereichen »Public Value«, »öffentlich-rechtliche Medien«, sowie »Qualitätsjournalismus«.
 
2016-09-27

Welche gesellschaftliche Verantwortung haben Unternehmen? Den Grundstein für den Diskurs um die sogenannte „Corporate Social Responsibility“ (CSR) bildet das viel beachtete Pyramiden-Modell von Archie B. Carrol, das dieser vor rund 40 Jahren vorlegte. Carrol unterteilte die Verantwortung von Unternehmen dabei in vier Ebenen beginnend mit der ökonomischen gefolgt von der rechtlichen, ethischen und schließlich der philanthropischen.

Nach vier Jahrzehnten schlagen die beiden Wissenschafter Prof. Dr. Timo Meynhardt (HHL Leipzig Graduate School of Management und Universität St. Gallen) und Prof. em. Dr. Peter Gomez (Universität St. Gallen) in ihrem kürzlich veröffentlichten Artikel "Building Blocks for Alternative Four-Dimensional Pyramids of Corporate Social Responsibilities" deutliche Korrekturen am Pyramiden-Modell von Carroll vor. Ihr alternatives CRS-Modell baut auf dem Public-Value-Ansatz auf, erkennt also den Gemeinwohlgedanken als wesentliches Element für die Führung von Unternehmen an. Somit verschiebt sich der Fokus des CSR-Ansatzes von der ökonomischen Ausrichtung, erstmals klar auf die gesellschaftliche Wertschöpfung. "Mit unserer Neuausrichtung präsentieren wir einen besser begründeten und vor allem für die Praxis flexibleren Ansatz in der CSR-Forschung“, ist Meynhardt überzeugt.

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PUBLIC VALUE REPORT  

Quality Booklet
The ORF is committed to an extensive quality assurance system which is to control and optimise the fulfilment of the legal public service mandate and optimise the fulfilment of its legal public service mandate. This first-ever collection of articles documents the individual measures and provides answers how academics and media professionals assess the quality of public service broadcasting. [more] 

PUBLIC VALUE REPORT 

Data Booklet
How does the ORF fulfil its public service mission? The Public Value Report publishes a wide range of data and makes transparent with which productions which productions on TV, radio and online value and benefit for individual citizens and and society. Articles by editors provide a glimpse behind the behind the scenes of programme production. [more]

EQUALITY

Die ORF Expertinnen-Datenbank
The aim of the Expert Women Database is to improve or increase the visibility and perceptibility of women experts in the ORF media of television, radio and online. The Expert Women Database is an initiative of ORF Equality and the Public Value Competence Center. [more]

NETWORKING
Denk|Raum
The Denk|Raum is an offer for young media professionals at ORF. In penal discussions we deal with topics that concern our future: digital transformation, new technologies, innovation, but also corporate culture, transparency, independence and reliability. We talk about the ORF of the future. How we can change it and shape it. [more] 

VIDEOS
TransFORM-Studio
What are the Keys for a Successful Digital Transformation? Isabelle Richter & Viktoria Tatschl in conversation with ORF-employees. [Die Videos]

The secret of the colors
ORF Public Value is defined by five quality dimensions and 18 performance categories. They are derived from the ORF Act, the ORF programme directives, the ORF guiding principles and current requirements in the society and media developments. [more]