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Aktuelles

Hier finden Sie Neuigkeiten und Informationen aus Österreich, Europa und der Welt zu aktuellen Entwicklungen unter anderem in den Bereichen »Public Value«, »öffentlich-rechtliche Medien«, sowie »Qualitätsjournalismus«.
 
2017-10-13

Bereits rund 90% der Deutschen nutzen das Internet. Das ist das Ergebnis der Onlinestudie 2017 von ARD/ZDF, die seit 1997 das deutsche Internetnutzungsverhalten dokumentiert. Auch die durchschnittliche Nutzungsdauer ist mit 149 Minuten täglich auf einem neuen Hoch. Eine dreiviertel Stunde wird jeden Tag für Mediennutzung aufgewandt, bei den 14- bis 29-Jährigen sind es sogar fast zwei Stunden.

ZDF-Intendant Dr. Thomas Bellut in diesem Zusammenhang vor allem die Bedeutung der ZDF-Mediathek hervor. Bei einer Pressekonferenz erklärte er: "Die Nutzung der ZDF-Mediathek nimmt kontinuierlich zu, seit unserem Relaunch vor einem Jahr noch deutlicher. Auch wenn die Zuschauerzahlen des klassischen Fernsehprogramms derzeit noch klar vorne liegen, ist die Mediathek essenziell wichtig, um die ganze Gesellschaft auch in Zukunft zu erreichen. Dies bestätigen die aktuellen Ergebnisse der ARD/ZDF-Onlinestudie."

Doch auch die Reichweite von kostenpflichtigen Online-Streamingdiensten, wie Netflix und Amazon Prime steigt deutlich an. Bei den Jungen ist eine Verschiebung hin zu diesen Streamingdiensten, die mit klassischen Fernsehsendern vor allem im Bereich Fiktion konkurrieren, ersichtlich. Die Nutzung von Youtube, Facebook und Twitter stagniert.

Mehr Info:
http://www.ard-zdf-onlinestudie.de/files/2017/Artikel/PM_ARD-ZDF-Onlinestudie_2017.pdf
http://www.ard-zdf-onlinestudie.de/files/2017/Artikel/917_Koch_Frees.pdf

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PUBLIC VALUE REPORT  

Quality Booklet
The ORF is committed to an extensive quality assurance system which is to control and optimise the fulfilment of the legal public service mandate and optimise the fulfilment of its legal public service mandate. This first-ever collection of articles documents the individual measures and provides answers how academics and media professionals assess the quality of public service broadcasting. [more] 

PUBLIC VALUE REPORT 

Data Booklet
How does the ORF fulfil its public service mission? The Public Value Report publishes a wide range of data and makes transparent with which productions which productions on TV, radio and online value and benefit for individual citizens and and society. Articles by editors provide a glimpse behind the behind the scenes of programme production. [more]

EQUALITY

Die ORF Expertinnen-Datenbank
The aim of the Expert Women Database is to improve or increase the visibility and perceptibility of women experts in the ORF media of television, radio and online. The Expert Women Database is an initiative of ORF Equality and the Public Value Competence Center. [more]

NETWORKING
Denk|Raum
The Denk|Raum is an offer for young media professionals at ORF. In penal discussions we deal with topics that concern our future: digital transformation, new technologies, innovation, but also corporate culture, transparency, independence and reliability. We talk about the ORF of the future. How we can change it and shape it. [more] 

VIDEOS
TransFORM-Studio
What are the Keys for a Successful Digital Transformation? Isabelle Richter & Viktoria Tatschl in conversation with ORF-employees. [Die Videos]

The secret of the colors
ORF Public Value is defined by five quality dimensions and 18 performance categories. They are derived from the ORF Act, the ORF programme directives, the ORF guiding principles and current requirements in the society and media developments. [more]