DE | EN

Home

LIVESTREAM
DialogForum: ORF für wirklich ALLE?
Beim DialogForum "ORF für wirklich ALLE?!" geht es um den öffentlich-rechtlichen Auftrag in Zeiten zunehmender gesellschaftlicher Spaltung. Experten aus Medien, Wissenschaft und Sozialbereich erörtern, wie arm und reich, Stadt und Land, jung und alt sowie Mehrheiten und Minderheiten angemessen zu Wort kommen können. Die Veranstaltung wird ab 13 Uhr live auf zukunft.ORF.at übertragen. [mehr]

INTERVIEW
Wie verändert KI den Journalismus?
Von automatisch verfassten Texten über KI-generierte Bilder bis zu personalisierten Empfehlungen prägen digitale Systeme immer stärker, was wir sehen und lesen. Samantha Tady, Markus Spillmann und Christina Elmer sprechen im Interview über Chancen und Risiken der Künstlichen Intelligenz und verdeutlichen, warum Journalistinnen und Journalisten auch im Zeitalter der KI unverzichtbar bleiben. [mehr]

DIALOGFORUM
DialogForum: Wie gefährlich ist das Netz?
Diskussion über Google, Social Media und öffentlich-rechtliche Medien

Das ORF-DialogForum widmete sich am 13. Oktober 2025 den Gefahren und Herausforderungen des Internets. Unter dem Titel "Wie gefährlich ist das Netz?" diskutieren Expert:innen aus Medien, Wissenschaft und Politik über Themen wie Datenmissbrauch, Überwachung und Fake News. [mehr]

PUBLICATION
21 Tage ohne Smartphone - Das TV-Experiment
21 Days Offline - What Happens When Teenagers Turn Off Their Smartphones?
The new public value study by ORF explores this question and provides surprising answers. The starting point was a TV experiment from the ORF series DOK1 with Lisa Gadenstätter. [more]

DIALOGFORUM
DialogForum: Under Attack!
The DialogForum "Under Attack!" sheds light on the threat to democracy and the media posed by populism in the USA and Europe. False information and intimidation through lawsuits are common tactics. Particularly in focus: public service media. Experts discuss how the media should respond. [more]

PUBLICATION
Under Attack! - Public Value International #7
Populism & Public Service Media
31 scientists, media experts, journalists and acitivists from the US, Hungary, Slovakia, Poland, Germany, Sweden, the Netherlands, Switzerland, Italy and Austria deliver answers analyzing a worldwide challenge considered to be a threat for media and democracy. [mehr]

NEWS
Re:Publica: Platforms have a duty: Liability for content to protect democracy
At ‘Re:Publica’, Germany's largest digital festival, experts call for stronger regulation of big tech and more investment in European social media. The goal is an independent European digital infrastructure. Markus Beckedahl, founder of Re:Publica, emphasises the need for new formats and narratives to reach society. Lawyers warn of the threat to freedom of expression posed by large tech companies and demand that platforms should be liable for content. Media scientist Bernhard Pörksen talks about ‘networked violence’ and recommends education and regulation as countermeasures. The discussion shows the urgency of shaping Europe's digital future. [more]

STUDY
Ö3 youth study
What motivates the young generation? Does their world consist only of TikTok and social media consumption? What are their hopes and fears? Everyone wants to know what makes ‘the youth’ tick. But what do the young people themselves say? [more]

INKLUSION
ORF für alle?
Die ORF Public Value - Jahresstudie bearbeitet aktuell das Thema „ Medien für alle!?: Chancen und Herausforderungen für den öffentlich-rechtlichen Rundfunk im Kontext gesellschaftlicher Segmentierung und Polarisierung“ und wird von Univ.-Prof.in Dr.in Larissa Krainer (Universität Klagenfurt) und Dr. Josef Seethaler (ÖAW) wissenschaftlich koordiniert. Öffentlich-rechtliche Medien aus Deutschland und der Schweiz beteiligen sich an der Studie und bearbeiten unterschiedliche Aspekte, etwa, inwieweit junge Zielpublika erreicht werden bzw. erreicht werden können, welche Unterschiede es zwischen Stadt und Land gibt etc – und, als genuin österreichischer Beitrag, inwieweit auch sozial Benachteiligte im selben Ausmaß von öffentlich-rechtlichen Medien profitieren wie alle anderen. Als Vorarbeit dazu fand am 17. März eine Fokusgruppe von Fachleuten zum Thema im ORF-Zentrum statt.

Die Ergebnisse der Studie werden im Herbst 2025 vorliegen. Weitere Public Value Studien finden Sie hier ...

[mehr]

INKLUSION
Einfache Sprache im ORF
Ein Überblick über alle Angebote, die der ORF in Einfacher Sprache bietet, finden Sie [hier]

INKLUSION
Aktionsplan: Barrierefrei 2024-2027
Fast 28.000 Stunden barrierefreies Programm hat der ORF 2024 angeboten – so viel wie noch nie: Untertitel, Gebärdensprache, Audiodeskription und Nachrichten in Einfacher Sprache. Dieser Aktionsplan zeigt, was im Vorjahr geschehen ist und was der ORF bis 2027 vorhat, um seine Programmangebote so barrierefrei wie möglich zu machen. [mehr]

VIDEO
Who can you trust online?
Why is it so easy to spread fake news and conspiracy theories? Who can we trust online? How can the digital word be improved? Find out in this video. [more]

VIDEO
How does Google use our Data?
It's no longer a secret that Google, Facebook, Amazon and other Tech Giants collect their users' data in order to improve their software and personalize online advertising. Despite this fact, these services and platforms are used by billions of people around the world. Is there any chance to shape the digital world into a more democratic and less profit-seeking direction? A video by Viktoria Tatschl [more]

PUBLIC VALUE BERICHT 2024/25
Best of ORF? ORF PV-Bericht 2024/25
Best of ORF
The current Public Value Report presents a selection of award winners and asked scientists to carry out a public value check. How can media quality be recognised? How does it fulfil the public service mandate? And last but not least: Who benefits from ORF and how? [more]

VIDEOS
All Videos "Best of ORF"
All interviews we conducted with ORF award winners on the occasion of the Public Value Report 2024/25, as well as award-winning contributions, are just a click away. [more]

TRANSPARENZ
What is Public Value?
What does public value mean for ORF? Klaus Unterberger, Head of ORF's Public Value Competence Centre, explains in an interview. [more]

DATA
Best of ORF Daten 2024/25
How does the ORF fulfil its public service mandate? The following facts and figures document ORF's media production. They relate to the calendar year 2024. [more] (Document only available in German)

NETWORKING
Zukunftsprojekt: Denk|Raum
Denk|Raum
The Denk|Raum is an offer for young media professionals at ORF. In penal discussions we deal with topics that concern our future: digital transformation, new technologies, innovation, but also corporate culture, transparency, independence and reliability. We talk about the ORF of the future. How we can change it and shape it. [more] 

PUBLIC VALUE
The secret of the colors
ORF Public Value is defined by five quality dimensions and 18 performance categories. They are derived from the ORF Act, the ORF programme directives, the ORF guiding principles and current requirements in the society and media developments. [more]